Rendkívül nehéz iskolaévet zártunk, amely a nagyobb iskolásomnak egy toxikus alsó tagozatnak is véget vetett. Az iskolaév lezárása mindenkinek nagy váltás, különösen annak, aki tényleg búcsúzik, méghozzá nem túl jó lélekkel. A tanítóknak búcsúajándékot kellett készíteni, amelyhez nem csak neki, nekem sem volt kedvem. Napokig görcsöltünk, mi legyen a döntésünk, több anyatárssal egyeztettem, átbeszéltem a témát.
Az iskolaév lezárása NEKÜNK fontos
Kaptunk mindenféle ötletet a “Hagyd a fenébe!” és a “Rajzolja le, milyen volt, hogy nem kapott szeretetet!” közti skálán, de éreztem, hogy egyik sem képvisel minket. Aztán támadt egy mennyei sugallatom, és mint kiderült a gyerekem együttműködéséből, ez volt a helyes út.
A szempontom az volt, hogy ne ártsunk (se a tanítónak, se a közösségnek), feldolgozzuk az eseményeket (ő is, én is), ugyanakkor rávilágítsunk, hogy nem minden fekete-fehér. Végül annyira jól sikerült, hogy úgy döntöttem, közzéteszem, hátha nektek is segít az iskolaév lezárása során.
Kreatív megoldás az iskolaév lezárására
Biztos voltam benne, hogy nem szeretném kitenni a gyerekemet sem kényszernek, sem túlzott megnyílásnak, ezért szimbólumokban gondolkodtam. Mivel nem egy rajzolós kisfiúról van szó, azt is tudtam, hogy túl bonyolult sem lehet. Így random felosztottunk egy fehér rajzlapot 39 változó méretű és formájú alakzatra (vonalzó a barátunk), és elővettük a festékeket, ecsetet.
Az alsó tagozat, de különösen az idei iskolaév lezárásához 39 kérdést gyűjtöttem össze, amelyeket egyesével felolvastam neki. A feladata csak annyi volt, hogy válasszon egy hozzá passzoló színt, amelyiket “érzi”, és magyarázat nélkül fesse ki valamelyik rubrikát.
Érdekes élmény volt számomra, hogy még azokon a területeken sem választotta a feketét, amelyeken azt gondoltam, ennél sötétebb nem is lehetne a helyzet. A kedvencem az volt, amikor az egyik tanárral való kapcsolatára – noha addig semmit nem kommentált – megszólalt: “Olyan szürke és ködös.”
Jöjjenek tehát a kérdések, amelyekkel lezárhatjátok az iskolaévet!
- Mi volt a legszebb emléked?
- Mi volt a legrosszabb emléked?
- Milyen a kedvenc tantárgyadat tanulni?
- Milyen a tantárgy, amit nem szerettél?
- Melyik a tantárgy, ami érdekelt?
- Milyen volt az osztályközösségben lenned?
- Milyen volt a tantermedben lenned?
- Milyen az osztályfőnöködhöz fűződő viszonyod?
- Milyen a kedvenc tanárodhoz fűződő viszonyod?
- Hogyan érzed magadat az iskolában általában?
- Milyen érzés iskolásnak lenni?
- Milyenek voltak az iskolai közös programok?
- Milyenek voltak az osztálykirándulások?
- Milyenek voltak tanulmányi kirándulások?
- Hogyan érezted magad a tanulásban?
- Milyen volt házi feladatot írni?
- Milyen volt a Tesi?
- Olvasás?
- Fogalmazás?
- Nyelvtan?
- Matek?
- Hittan?
- Ének?
- Technika?
- Környezet?
- Rajz?
- Néptánc?
- Hogyan látod az osztálytársakhoz való viszonyod?
- Milyen érzés van benned a barátaidra gondolva?
- Milyenek voltak a nyári táborok?
- Milyenek voltak a reggeli imák és misék?
- Milyenek voltak az iskolai ünnepek?
- Milyen érzés belépni az iskolába?
- Hogyan érezted magad, amikor rossz jegyeket kaptál?
- Hogyan érezted magad, amikor jó jegyeket kaptál?
- Milyen az eredményeidhez való viszonyod általában?
- Hogyan látod a fejlődésed az elmúlt 4 évben?
- Milyen érzés befejezned az alsó tagozatot?
- Gondolj arra, amit legjobban szeretnél elengedni az alsó tagozatból!
Végtelenül büszke vagyok az én érzékeny fiamra, hogy válallta ezt a kihívást, és az azóta eltelt hetek visszaigazolták, hogy sokat segített neki feldolgozni az elmúlt éveket, így nyitott szívvel, tiszta lappal készülhet az új iskola új osztályába (ahol egy már megismert csúcsszuper osztályfőnök várja, hogy begyógyítsa a sebeit).